Žena zove pomoć na putu usled pregrevanja auta

Kada se auto iznenada zaustavi tokom vožnje, sve deluje dramatičnije nego što zaista jeste. Većina vozača pomisli da se dogodio neki neobičan ili redak kvar, ali istina je suprotna: više od 90 posto ovakvih situacija spada u deset potpuno predvidljivih razloga.

To su kvarovi koji se pojavljuju u svim godištima automobila, u svim uslovima i kod svakog tipa vožnje. Kada se razumiju njihovi simptomi, način na koji nastaju i kako se ponaša auto neposredno pre nego što stane, ceo događaj je mnogo manje stresan.

1. Akumulator koji polako slabi pa iznenada otkaže

Plavi akumulator ispod haube auta
Izvor: YouTube/Screenshot, Čim primetite da akumulator slabi, to je znak da mu je kraj blizu

Akumulator retko kada crkne naglo. Mnogo češće počinje da slabi danima ili nedeljama, ali vozač to ne primeti jer auto i dalje pali, iako malo teže. Jednog jutra jednostavno neće zaverglati. Još je gore kada oslabi u vožnji i auto se ugasi na semaforu ili u koloni.

Događa se posebno zimi kada niske temperature drastično smanjuju kapacitet baterije. Dešava se i kada vozilo ide samo kratke relacije pa se baterija nikad ne dopuni do kraja.

Kako najčešće izgleda u realnosti:

  • tabla se kratko zatrese, svetla potamne
  • čuje se „klik“ umesto paljenja
  • kazaljke se ponašaju čudno
  • posle gašenja auto više neće da upali

Ako se ovo dogodi na putu, vozilo najčešće mora da se pomeri uz pomoć šlepa, što je posebno naporno ako idete na odmor.

2. Alternator koji ne puni i gasi auto u vožnji

Alternator je generator struje. Ako on prestane da radi, sve u vozilu nastavlja da se napaja samo iz akumulatora. A to traje kratko. Zbog toga su kvarovi alternatora toliko opasni: auto može da stane usred vožnje, često bez upozorenja.

Najtipičniji scenario je kada se upali lampica akumulatora, svetla počnu da trepere, ventilacija oslabi, a par minuta kasnije sve se ugasi dok vozite. Mehaničari ovo viđaju više puta dnevno.

Najčešći uzroci kvara alternatora:

  • pohaban ležaj
  • istrošene četkice
  • kablovi koji su oksidirali
  • regulator napona koji je otkazao

Kada alternator stane, auto više ne može ni metar bez pomoći.

3. Pregrevanje motora usled curenja rashladne tečnosti

Krupni plan providne ekspanzione posude za rashladnu tečnost
Izvor: YouTube/Screenshot, Pregrevanje motora je čest problem, a može se javiti iz mnogobrojnih razloga

Pregrevanje nije stvar samo starijih automobila. Dešava se kada pukne crevo, kada se odlomi termostat, kada pumpa vode oslabi ili kada je hladnjak zapušen. Sve to dovodi do naglog rasta temperature, gubitka snage i gašenja.

Najgori mogući scenario je kada vozač ignoriše porast temperature i nastavi da vozi, misleći da će se „ohladiti posle malo jače vožnje“. To skoro uvek dovodi do oštećenja glave motora.

Simptomi pre nego što motor stane:

  • miris vrele tečnosti
  • para ispod haube
  • temperatura naglo skače na maksimum
  • motor gubi snagu

U tom trenutku se mora stati odmah, inače popravka postaje višestruko skuplja.

4. Kvarovi sa gorivom koji nisu vezani za prazan rezervoar

Svi prvo pomisle na prazno gorivo, ali najčešće problem nastaje zbog pumpe goriva koja je oslabila ili zapušenog filtera.

Kod pumpe je scenario gotovo uvek isti: auto počne da trza, izgubi snagu pri ubrzanju, zatim se ugasi i više neće da upali. Čak ni kada goriva ima do čepa.

Tipični uzroci:

  • stara pumpa goriva
  • loš benzin
  • voda u sistemu
  • zapušen filter goriva

Ovo spada u kvarove gde je potrebna interventna pomoć jer auto ne može da se pokrene ponovo.

5. Elektronika i senzori koji mogu da ugase motor bez upozorenja

Kontrolna tabla na automobilu
Izvor: YouTube/Screenshot, Elektronika često ume da otkaže, posebno senzori

Savremeni automobili zavise od elektronike. Ako otkaže senzor radilice, motor staje trenutno. Ako otkaže senzor bregaste, auto obično neće da upali. Ako ECU registruje ozbiljan problem, ulazi u safe mode i gubi snagu.

Ovo su kvarovi koji se jako teško predviđaju jer često ne daju nikakav prethodni znak.

Najproblematičniji senzori:

  • senzor položaja radilice
  • MAF senzor
  • sensor temperature
  • sensor bregaste

Kada neki od ovih senzora otkaže u vožnji, auto može da stane kao da ste okrenuli ključ.

6. Kvar menjača koji blokira pogon

Kada menjač prestane da radi, auto postaje nepokretan. Kod automatskih menjača pad pritiska ulja često dovodi do toga da vozilo više ne menja brzine i ostaje blokirano. Kod manuelnih je najčešći problem puknut set kvačila ili zamajac koji je dotrajao.

U oba slučaja, auto se ne može pomeriti bez šlepa.

7. Puknuta guma ili oštećena felna na lošem putu

Zumiran prikaz izduvane automobilske gume
Izvor: YouTube/Screenshot, Obavezno je da u svom vozilu imate rezervnu gumu i sav potrebni alat

Puknuće gume samo po sebi nije strašno, ali ako nemaš rezervnu gumu ili alat, vozilo postaje potpuno nepokretno. Dodatni problem nastaje kada felna pukne posle rupe ili ivičnjaka.

Tada guma više ne može da nalegne i auto ne može ni da se pomeri sa mesta.

8. Kvarovi na pogonskom sistemu (poluosovina, zglob, diferencijal)

Ovo su kvarovi koje vozač obično čuje pre nego što ih oseti. Lupanje, zveckanje, vibracije pri gasu – sve to ukazuje na problem koji se završava potpunim gubitkom pogona.

Kada poluosovina pukne, auto ostaje na mestu. Kada diferencijal otkaže, gubi se rotacija točkova. Oba problema zahtevaju šlep.

9. Problemi sa paljenjem kod benzinaca

Ključevi od auta u bravi za paljenje vozila
Izvor: YouTube/Screenshot, Dovoljno je jedan deo da otkaže i vaše vozilo neće biti u stanju da upali

Bobine, svećice i kablovi su potrošni delovi. Kada jedan element otkaže, motor radi neravnomerno, gubi snagu, guši se i na kraju se ugasi. Ako je problem veći, automobil uopšte neće da upali.

Ovo se često dešava kada je vlaga visoka, nakon kiše ili pranja motora.

10. Puknut zupčasti kaiš ili preskočen lanac

Ovo je najteži kvar na listi. Zupčasti kaiš se menja na određeni interval i ako se taj interval preskoči, rizik postaje ogroman. Kada pukne, motor staje trenutno i najčešće nastaje unutrašnje mehaničko oštećenje.

Lanac ređe puca, ali može da preskoči zub, nakon čega motor više ne može da radi.

Za kraj

Najvažnije je smiriti situaciju i obezbediti mesto. Auto se pomeri sa kolovoza koliko god je moguće, uključuju se sva četiri žmigavca i postavlja trougao. Kada je to urađeno, vozač ne bi trebalo da pokušava ponovna startovanja ako postoji očigledan problem sa napajanjem, hlađenjem ili pogonom.

U Beogradu i okolini, najpouzdaniji način da se auto brzo skloni sa nezgodnog mesta jeste poziv profesionalnoj službi kao što je šlep služba Petner, koja redovno interveniše kod svih ovih kvarova i zna kako da preveze vozilo bez dodatne štete. U realnosti, brza reakcija i pravilno premeštanje vozila pravi ogromnu razliku, posebno na prometnim ulicama, mostovima i autoputevima.

Nevena

By Nevena

Nevena Lazarević je vaša vodičkinja kroz džunglu svakodnevnih dilema – od „šta obući da ne izgledam kao svi ostali“ do „kako putovati kao lokalac a ne kao turista.“ Njeni tekstovi su kao kafa s prijateljicom koja će vam reći sve, bez ulepšavanja.